17 februari 2017

Recensie Hullu door Blick Théâtre

7 februari 2017 – Stadsschouwburg Groningen

Impresariaat Rini Kersten

Normaal schrijf ik niet over andere circussen maar omdat mijn vader niet kon ben ik maar even in de huid gekropen van recensent. Daarnaast wist ik dat dit Beeldend Theater zou zijn en ver van mijn beeld van Circus en Nouveau Cirque staat dus op naar de prachtige Stadsschouwburg in Groningen.

tekst: Sander Balk, circusdirecteur Circus Salto

Vooraf had ik me maar niet teveel ingelezen over de voorstelling. Ik wist dat poppenspel het handelsmerk van dit Franse gezelschap is.

De voorstelling heet Hullu (Fins voor Waanzin) en dat wordt gelijk duidelijk. Op het podium drie stoelen waar twee mannen aan weerszijden de vrouwelijke speelster in het gareel proberen te houden. Is zij door haar eigenzinnige gedrag de waanzinnige of is het waanzin dat de twee mannen het andere gedrag van de vrouw niet accepteren en alles onder controle willen hebben?

Poppen komen tot leven

Dat antwoord komt niet helemaal… wel zie je haar in de voorstelling in verschillende scenes tot rust komen in een samenspel met voorwerpen zoals een bord dat later op magische wijze in de lucht zweeft. Later lijken de poppen haar te accepteren en haar te beschermen voor de mannen. Die poppen en het spel daarmee is prachtig en knap. In grappige en ontroerende scenes komen de poppen echt tot leven. Bijzonder is de scene waarbij de mannetjes een enorme muur van dozen bouwen om de speelster te beschermen voor de mannen die haar in het gareel willen houden. De pogingen van de mannen om de muur te overbruggen is geestig.

Mooi samenspel

Het spel met de poppen is knap werk van de spelers die hierbij hulp krijgen van een derde persoon. Het transformeren van speler naar pop gaat razendsnel en dat geeft meer magie aan de voorstelling. Regelmatig zien we de spelers met een pop die zij zelf tot leven brengen werken en dat doen ze prachtig. Dat samenspel tussen pop en speler maakt een voorstelling van het Hullu Theater tot een unieke belevenis. Het verhaal is soms onduidelijk merkte ik om me heen… maar de verbeelding en het feit dat je in de echtheid van de poppen gaat geloven is bijzonder en vindt veel bijval bij het publiek.

Wonderlijk theater

Hou je van magisch poppenspel en wil je je laten meeslepen in het spel tussen poppen en spelers dan is de voorstelling zeker een aanrader voor een uur wonderlijk theater!

Circustheater is het niet al hebben de spelers zeker Circuskills als goochelen, dans en bewegingskunst… maar of het op Circusweb hoort?