30 mei 2018

Lennie Visser: als je de voorstelling wilt zien moet je naar Friesland komen

In de reeks Circusmakers richtte Circusweb de schijnwerpers op Duo Diesel, Zinzi (en Evert-jan), Monki, Pia Meuthen en Cirque du Platzak. De volgende in het rijtje is Lennie Visser. Een circusmaker van naam ondertussen met tal van succesvolle producties. Vanaf vrijdag 1 juni, komende vrijdag dus al, staat de nieuwste productie Finestra Aperta te schitteren, een initiatief van muziektheatergezelschap Blau Hynder uit Leeuwarden en onderdeel van de Culturele Hoofdstad van Europa. De voorstellingen spelen in Drachten met een opvallende bamboetent.

Foto’s repetities en bamboetent: Federico Buchicchio en pr Boost

Maar eerst terug naar het begin van Boost
Lennie Visser startte in 2004 samen met Sanne Bots de Wit Circuswerkplaats Boost in Amsterdam. De dames leerden elkaar eerder kennen tijdens hun vooropleiding dans in Eindhoven (1988). Daarna ging Lennie naar Brussel voor een eenjarige opleiding in circustechnieken aan de Ecole de Cirque de Bruxelles. Zij droomde van een circuswerkplaats voor circus-straat en clownskunsten met voorkeur voor het theatrale en begon daarmee samen met Sanne in een oude gymzaal die eerder gebruikt werd door Marci Panis. Meer info
De circuswerkplaats Boost werd al snel een plek waar kinderen konden genieten van circustheater door het zelf te beoefenen. Vanaf 2009 komen er succesvolle huisproducties en dan blijkt dat beide projecten te groot worden voor 1 stichting.
En zo ontstond Boost Producties in 2015. Dit is de maker/producent van voorstellingen met professionele artiesten die al in binnen- en buitenland successen hebben beleefd. 

Bewegingstheater, dans en beeldende kunst
Lennie heeft onder de vleugels van Circuswerkplaats Boost eerder voorstellingen gemaakt waarbij ze op zoek ging naar een nieuw soort circus op het raakvlak van bewegingstheater, dans en beeldende kunst. Met succes, iedere speelbeurt genereerde nieuwe speelbeurten, theaters ontdekten dat dit genre aansloot bij een breed publiek: het is niet in een hokje te plaatsen.
Hierop bouwt Lennie nu verder. Haar focus ligt op het ontwikkelen van het genre en op de artistiek inhoudelijke ontwikkeling van de theatrale taal, de speelstijl en de dramaturgie. Door nieuwe samenwerkingen op te zoeken voor ieder project, blijft zij met Boost Producties experimenteren en nieuwe inspiratie vinden.
Voorstellingen: ‘Man met Hoed’ festivalversie 2009 – ‘Trees’ 2010 – ‘Uitblinkers’ 2011 – ‘Muurbloem’ 2012 – ‘Redonda’ 2013 – ‘Kijker, zie ik zie ik, wat jij wel ziet?’ 2015 – ‘Man met Hoed’ theaterversie 2016/2017 – ‘Vita’ 2017/2018 –en dan nu vanaf vrijdag een hele maand lang ‘Finestra Aperta’ 2018

De filosofie van Gosse Postma

Lennie: “Waar ik persoonlijk naar op zoek ben als maker zijn de raakvlakken van dans, acrobatiek en visueel theater. Het fysieke lef, het onderlinge vertrouwen en het samenspel van acrobaten en hun decor, vind ik prachtig. Ik ben niet enkel uit op het effect van een circustruc, ik ben juist uit op het metafoor van een circustruc, zodat fantasie tot leven komt. In Finestra Aperta heb ik samen met regisseur Vincent van den Elshout een theatrale vertaling gemaakt van de filosofie van Gosse Postma. Gosse’s filosofie over ‘Mienskip’ is dat de ‘ander’ bevestigd dat ‘ik’ besta.
Gosse omschrijft hiervoor vijf stappen:
1) de geboorte
2) de zorg
3) de herijking, ook wel de puberteit genoemd
4) de Mienskip als harmonie en
5) de chaos.
Waarbij Gosse ‘chaos’ definieert als overdracht voor een nieuwe generatie of een nieuw leven. Ik ben trots op hoe we deze filosofie hebben vertaald naar een voorstelling met vijf acrobaten en vijf muzikanten op de vloer. Ook in mijn ontwikkeling als maker super interessant. Finestra Aperta, ‘Open Raam’, is een prachtige voorstelling geworden!”

Boomstam

Opvallend is de balans met een enorme boomstam
Hoe kom je nu op het idee om te gaan werken met een boomstam. Is het de bedoeling om de voorstelling toe te spitsen op materialen uit de natuur?
Lennie: “Het centrale thema van Friesland, Culturele Hoofdstad van Europa, is ‘Mienskip’. Dit is het Friese woord voor samenleving. Jelle Engel, de vaste vormgever met wie ik altijd samenwerk heeft een hangend mobiel ontworpen waarop mensen elkaar in evenwicht moeten houden: een beeldende metafoor voor de Mienskip/samenleving. De boomstam is slechts één onderdeel van deze hele mobiel. Jelle is voor materiaalgebruik uitgegaan van de basis, vandaar een boomstam, hangend aan een enorme tros touw in een bamboeconstructie. Om deze boomstam omhoog te krijgen moeten alle spelers (mensen van de samenleving) sjorren aan het touw. Als alle spelers op de stam staan en één verliest zijn evenwicht, vallen ze allemaal en komt met veel geweld een enorme stam tegen de grond. Beeldend prachtig, fragiel en zwaar tegelijk”.

Kijk naar onderstaand filmpje van 18 seconden om een indruk te krijgen. 

Zijn er verrassende moves uit gekomen, ga je kijken wat er voor een wisselwerking plaatsvindt of zit het al helemaal in je hoofd?

Lennie: “Zeker, zoals ik altijd werk is er in eerste instantie geen herkenbaar circusmateriaal, maar het object/materiaal wat er is gebruiken we wel als circusmateriaal. Dit betekent veel onderzoek.
Dat hebben we gedaan met als gevolg dat we partneracrobatiek op een draaiende boomstam kunnen laten zien: de ultieme harmonische samenleving. Maar ook een heftige val waarbij de boomstam alvorens te vallen, eerst op grote hoogte gevaarlijk op en neer beweegt: een disbalans in de samenleving door de misstap van één persoon. Ik fantaseer hierover voorafgaand aan het repetitieproces en zoek samen met de acrobaten tijdens de repetitieperiode op de vloer uit wat mogelijk is”.

Heb je een vaste groep artiesten of wisselt dat per voorstelling?
Van de vijf acrobaten in de voorstelling Finestra Aperta zijn er twee waarvoor dit al de derde opeenvolgende voorstelling is bij Boost Producties. Voor één acrobaat is dit de tweede voorstelling bij Boost Producties en de twee andere zijn nieuw en speciaal voor Finestra aangetrokken.

Aanrader: kom naar Friesland

Krijgt de rest van Nederland straks ook deze mooie voorstelling te zien, in het theater of evt in de reizende Bamboe Dome?

Lennie: “Het zou mooi zijn. Dan zou het wel echt in deze bamboe dome moeten zijn, want daar is de voorstelling op gemaakt. Er is nog niets concreet maar er komen verschillende grote Europese festival programmeurs kijken, dus dat blijft spannend. Vooralsnog speelt de voorstelling enkel in Friesland de gehele maand juni, dus als je de voorstelling wilt zien moet je naar Friesland komen”.

Het is absoluut een aanrader dus als je de voorstelling wilt zien moet je niet wachten maar naar Friesland komen: van woensdag t/m zondag ieder dag om 20 uur en zondag ook om 14 uur “. Kaarten via Schouwburg de Lawei.   

Finestra Aperta is een voorstelling van Blau Hynder met medewerking van Boost Producties.