30 januari 2015

DRESSUURHISTORIE Deel 13

DRESSUURHISTORIE Deel 13 commissieklassiekcircusDierenmishandeling in circussen wil ik echter niet geheel ontkennen. In het circus wonen en werken gewone mensen. Een afspiegeling van de samenleving. En zoals er in de samenleving mensen zijn die hun dieren mishandelen zo zal er ook wel in een circus eens iets behoorlijk fout gaan. Maar toch is het percentage circusmensen dat hun dieren mishandelt veel kleiner dan het percentage uit de rest van de samenleving. Waarom? Omdat dierenwelzijn en economisch belang in het circus olifantenmishandelingzeer dicht bij elkaar liggen. Want elke circusartiest heeft een arbeidscontract waarin is vastgelegd wat de artiest doet en welk loon hij daarvoor ontvangt. Als hij zijn dieren slecht behandelt dan kunnen ze niet optreden. En dat betekent dan ook geen loon! Het is dus in het belang van de circusartiest dat zijn dieren in een goede conditie blijven. Maar ook voor het circus in zijn geheel is een gezond dier belangrijk. Want mond-tot-mond reclame is nog steeds de meest effectieve vorm van reclame, zeker in ons tijdperk met internet. Als de dieren er slecht uitzien dan blijft het publiek massaal weg. Ook op dit niveau liggen dierenwelzijn en economisch belang zeer dicht bij elkaar. Goede artiesten en goede dieren zijn nog steeds het visitekaartje voor het hedendaagse circus. Op de foto een plaatje van de PvDD, genomen bij Herman Renz en gebruikt om te bewijzen dat het bij Renz International niet goed zou zitten. Vlak bij het oog van een van de olifanten was een gaatje gevonden. Zeker te weten van een olifantenhaak, zoals de partij beweerde. Helaas, het zogenaamde gaatje is een klier vlak bij het oog, dat open gaat als een olifant zin heeft in seks. Dit toont weer aan dat de partij voor de Dieren meestal maar wat uit de nek kletst, en dan toch nog terecht komt op de voorpagina van alle kranten. 

Ondersteun het werk van de Commissie Klassiek Circus.